Krogen Amerika, grafik från Linköping
Örnsköldsviks Museum och Konsthall, - 18 aug.

Nyss hade Örnsköldsvik besök från Göteborg, och det dröjde bara någon månad innan det var dags för Linköping att visa upp sig. Vore det inte sommar skulle man tro att det rörde sig om ishockey. Nu handlar det om konst och endast den ytterst insatte inom detta fält har blivit medveten om besöket, då den publika informationen halkat efter en hel del. Det kan bero på att utställningen försenades några veckor. Nu var det i det här fallet inga konstnärer från Linköping som personligen gästade stan, utan en samlingsutställning med grafik från den kollektiva konstnärsverkstan Krogen Amerika, som inbjudits till Örnsköldsvik genom ÖKKV. Det är fortsättningen på ett utbyte som inleddes när ÖKKV i höstas presenterade sig i Linköping. Ett utbyte som för ett år sedan initierades av konstnären Lars Hoffsten som då var i Örnsköldsvik genom sitt grafikstipendium vid ÖKKV.

© BUS/2007 Anne De Geer - Figur/grön

Hela 14 konstnärer med 88 verk ingår i utställningen som fyller ett par stora rum på Konsthallen i museet. Här får man verkligen smakprov på vad som pågår inom grafiken idag. Förutom traditionella tekniker som etsningar, linoleum och torrnål, visas även samtida arbeten som collografi, fotopolymer och digitala tryck samt olika collage och blandtekniker. Man går omkring i utställningen som i en katalog, det blir både spretigt, omväxlande och här och var överraskande. Man behöver tid på sig, då grafiken ofta bär på den dimension som kräver koncentration och på sitt sätt tunnelseende. Den minsta bilden till formatet kan ha egenskaper som överflyglar de stora formaten. Så den här utställningen är i sig en synnerligen pedagogisk läroplats för betraktande av bilder och hur olika tekniker påverkar olika innehåll. Den visar också hur grafiken fortfarande lockar konstnärer och hur nya infallsvinklar och medier kan bredda fältet.

Iréne Olsson - Inget är enbart vad det är

Utställningen är en lovvärd satsning av Krogen Amerika och resultatet av ett lyckat samarbete med Örnsköldsviks konstnärsverkstad. Man får bara hoppas på att ingen i varje fall i den nordliga delen av länet missar besöket som pågår till och med den 18 augusti. Konstnärerna som deltar är Lena Wiklund, Karin Strand, Lena Möller, Christina Ruthger, Susanne Olsson-durlind, Berit Hammarbäck, Cecilia Uhlin, Lars Hoffsten, Pia Göransson-Lie, Anne De Geer, Göran Littorin, Caroline Färnström, Jan Kindå och Iréne Olsson.

07-07-25